Roxen runt på en redig runda (Anna)

Tjena!

I lördags drog jag och Bettan runt Roxen på våra racers. 9 mil blev det och jobbigt var det. Bettan siktar på att vi kan klara att hålla i genomsnitt 25 km/h på vätternrundan. Jag tror att jag max kommer ligga runt 21-22 km/h så jobbigt som det var att åka dom där fjuttiga 9 milen =). Det var vacker och fint väder och roligt ivarjefall.

Vacker utsikt över Roxen.

Hemma igen, nöjda, glada och svettiga.

Dagen innan laddade vi upp med hemgjord pasta. Det blev jättesmarrigt!

Jag har varit ganska duktig i veckan, i måndags körde jag en vända på ca 3 mil, igår var jag ute och sprang och idag körde jag en runda på ca 3 mil igen och då har vi hela helgen kvar också =). Det blir förmodligen en långrunda igen.

Förövrigt har jag börjat fundera på hur det är möjligt att jag överlever från dag till dag. Jag går konstant med huvudet under armen, haha. Jag ger er ett axplock:

I måndags cyklade jag till jobbet utan mitt pennskrin med mina USB-minnen. Jag lånar en kollegas bil för att åka hem och hämta det men när jag kommer hem inser jag att jag har glömt hemnycklarna på jobbet så jag kommer inte in. Det var bara att åka tillbaka till jobbet och klara mig utan pennskrin och USB. Idag när jag skulle ut och cykla höll jag i mitt pannband. 3 sekunder senare var det spårlöst försvunnet och jag letar i lägenheten och börjar bli riktigt förbannad över att det är borta. Efter några minuter inser jag att jag trätt det över huvudet och det sitter alltså runt halsen på mig. Är det ett tecken på att jag behöver semester? Jag får åtminstone många goda skratt åt mig själv.

Nu ska jag gå och försöka reparera min hjärna. Ha det fint!

Jag har också cyklat ... (Anna)

...hela fyra gånger på min fina racer. Haha, det är inte så man blir imponerad direkt av den träningsinsatsen, men jag har kört spinning ett par gånger också. Jag har åkt 2-3 mil varje gång och medelhastigheten ligger på ynka 22 km/h. Jag hade tänkt köra en sväng med racern idag också men så har tiden som vanligt dragit iväg så det får bli en löprunda istället.

Annars har jag och Emma varit i Egypten och latat oss under påsken. Precis lagom innan vulkanutbrottet så vi kom tillbaka till jobbena i tid dessvärre =). Det var varmt och skönt och mycket ryssar.

Här springer jag några steg i sanden under en utflykt till en ö som vi gjorde

Här är vi i Karnaktemplet i Luxor och tittar på lite historiska saker.

Här är ett bildbevis på att jag faktiskt har cyklat. Jag tog en sväng med Bettan och Johan en helg. Stina råkade hitta mina solglasögon i bilen och varnade för att stilpolisen rycker ut med fullt pådrag om jag skulle råka ha på mig dem till vardags. Jag förstår inte vad hon menar...

Nä nu är det bäst att jag ger mig ut och springer så att det blir något tränat här. Ha det fint!

I vått och torrt (Bettan)

Hejsan,

Under hela eftermiddagen igår velade jag om jag skulle cykla eller inte, då det både regnade och snöade om vartannat. Samvetet vann, då jag vet att det kan mycket väl regna och hagla under vätternrundan, så jag gav mig ut efter jobbet. Efter två tramptag började det hagla. Men jag gav mig inte för om jag gått in igen och väntat hade jag aldrig kommit ut. Lite blöt blev jag men kroppen blev snart varm igen så det gjorde inget. Dock så måste jag köpa skydd för fötterna. Jag har aldrig frusit så mycket om tårna som när jag cyklar och det är runt 5 grader varmt. Jag ska åka förbi cykelaffären imorgon så att jag har skydden när Anna kommer. En annan sak som jag ska införskaffa är en damsadel. Som det är just nu har jag en herrmodell och de är inte anpassade efter en tjejs anatomi. Tro mig när jag säger att det gör jätteont när vissa delar domnar bort =). Det händer redan efter 3 km och om jag ska fixa att cykla tio gånger så mycket måste jag helt enkelt ha en damsadel...

(bilden hämtat från Fölhults Gård)

Jag körde lite intervallträning igår för att få upp flåset lite. Det blev en lite kortare runda för att orka hela vägen så jag var bara ute i 50 min.

Imorgon kommer Anna och sover över så ska vi ge oss ut på en längre tur på lördag. Det ska bli kul.

Tjofräs!

Östgötaslätten (Bettan)

Hejsan,

Vinden lyssnade på min önskan att bibehålla sin hastighet och riktning. Gårdagens cykling till  Linköping var bland den roligaste jag gjort hittills. Vi cyklade sträckan Bjälbo-Mjölby-Sya-Mantorp-Vikingstad-Linköping. Den blev lite längre 3,9 mil men är inte lika trafikerad (förutom Vikingstad-Linköping). Det tog oss en timme och tio min att cykla hela vägen. Utan svårighet kom vi upp i 45 km/h på plan väg.

Det kändes så bra att vi stannade och köpte varsin mjukglass för tio kronor styck på Shell i Mantorp.

Johan var riktigt nöjd och proffsfotograf som jag är tänkte jag naturligtvis på att få med mig på kort också...

Väl hemma i lägenheten var det bara att invänta Johans föräldrar som kom för att titta på huset som vi köpt/kommer att köpa. Det var lika fint som förra gången vi var där. Efter hustitten åkte vi till Sturefors slott för att picknicka. På vägen dit såg vi några hjortar och båda Annika och jag trodde vi såg i syne först när vi såg en VIT hjort på gärdet. Som tur är fick vi bildbevis innan de hoppade in i skogen.

Tyvärr kan jag inte zooma på min mobilkamera men den syns ju iaf.

Det var inte första djurupplevelsen den dagen. När vi tog en kopp kaffe hos mina föräldrar innan vi cyklade på morgonen, hälsade fyra rådjur på i trädgården bakom huset.

De var cirka tio meter från fönstret.

Lite kort från Sturefors slott bör ju vara med också

Fint som bara den. Och till sist ett kort på oss. Inte så bra skärpa jag vet men mobilen som sagt.

Hmm, Johan har kommit på den roliga leken "stå-på-tå" som han utför varje gång vi ska vara med på bild nuförtiden. Riktigt så kort som det ser ut, är jag faktiskt inte... Även om jag fick stå på en uppochnedvänd drickaback när vi tog våra bröllopskort. Undrar hur fotografen tänkte då?

Nästa cykling blir nog imorgon eller onsdag beror lite på hur benen känns.

Hej hopp!

Första vurpan! (Bettan)

Hej!

Idag på väg till Bjälbo ramlade jag för första gången med cykeln i den höga hastigheten på 1 km/h! Självklart glömde jag att foten satt fast när jag skulle stanna. Resultatet blev lite skrapsår och en blå vad. Asfalt ÄR hårt. Samtidigt som jag låg där vid en avtagsväg och försökte trassla mig ur båda trampor och cykel lyckdes 75% av alla bilar vi mötte under resans gång åka förbi. Hmm typiskt. Johan fick sig ett gott skratt och efter att ha varit förbannad över hur klantig jag är i en halv minut ungefär stämde jag in. Urblåsta kom vi fram till Bjälbo utan några fler missöden. Imorgon ska vi cykla tillbaka och då hoppas jag att det blåser på precis samma sätt som idag => medvind hela vägen till Linköping. Vi hade nämligen grym motvind i morse (det blåser vid 99% av fallen från väster här på östgötaslätten). Eller Johan iaf jag cyklar ju bakom honom för att slippa luftmotståndet =).

För de som alltid säger att det är mellan 3,5-4 mil mellan Bjälbo och Linköping kan jag meddela att det är exakt (Tröskaregatan-Brestorp) 37,58km. Jag har iaf alltid undrat.

Annars cyklade jag 2,7 mil i onsdags, benen var sega under det passet vilket också medförde att Johan och jag råkade i luven på varandra igen. Jag var arg för att han körde så fort och inte fattade att jag gjorde så gott jag kunde och han var arg för att jag inte ens försökte hänga med så att jag höll mig i "luftluckan" bakom honom. Egentligen undrar jag varför vi envisas med att cykla ihop när vi i princip varannan gång vi kör blir förbannade på varandra. Lite prövningar måste ju förhållandet stå ut med, eller?

Hej svejs!

63,7 km/h!!! (bettan)

Japp,

då har jag börjat cykelträningen på allvar. I söndags var Anna, johan och jag ute en liten runda söder om Linköping. Då cyklade vi ca 2,2 mil och tog relativt lång tid på oss. Anna var ute för första gången på sin racer och det gick jättebra (min synvinkel). Jag fick inget ont i nacken efter att jag höjt styret en centimeter och fått hjälp av en kär vän med att knäcka nacke och rygg. Jag känner mig helt befriad i kroppen! Tack!

Anna med sin fina cykel inför sin första runda i vår lägenhet

Under de två senaste veckorna har vi rensat ur lägenheten så nu har det åter blivit vardagsrum. Vi har köpt en opel (se tidigare inlägg), sålt min gamla BMW och köpt hus! Snabbt gick det och budgivningen var över på mindre än ett dygn. Ett hus i Slaka med lagom cykelavstånd på 5 km från jobbet.

Vi firade självklart husköpet med att käka lunch ute och när vi sålde BMWn slog vi till med en köpepizza!!!

Igår (måndag) cyklade Johan och jag (hmm även om vi lovat att inte cykla ihop något mer kunde vi inte låta bli) i backarna i Stjärnorp norr om Roxen. Den eminenta maxhastighet som jag kom upp i lyckades jag på detta finurliga sätt. Cykla bakom Johan (=> mindre luftmotstånd) i brant nedförsbacke. När vi började närma oss 50 km/h började hjärnan fundera på vad som skulle hända om jag ramlade. Jag valde därefter att skjuta undan den tanken. Efter att jag cyklat så snabbt så vande jag mig vid vid ett snabbare tempo och kunde öka i nedförsbackar utan att bli speciellt orolig.

Vi stannade till vid Stjärnorps Kyrka och käkade lite Runes energikakor.
Så här fint var det

och så här glad var Johan

Rundan igår blev 4,5 mil och tog 1 h 45 min. Jag var jätteglad och tyckte att jag cyklat jättesnabbt när jag såg att medelhastigheten var 26 km/h! Johan däremot tog ner mig på jorden igen med sin kommentar att med den hastigheten kommer vi aldrig under 16h om vi ska hina stanna och äta lite emellanåt...

Nu är det cykling för fullt till vätternrundan och jag har hittat en sida där det dels står mycket bra grejer att tänka på vid cykelträning och dels ett tio veckors träningsprogram som jag ska försöka följa någorlunda iaf.